28 augustus 2007 - Norvestor creates the strongest online travel agent in the Nordic countries
6 juni 2007 - Code reisaanbiedingen leidt tot nog meer misleiding in prijzen
26 mei 2006 - Supersaver Travel eerste agent met echte all-in prijzen
Norvestor creates the strongest online travel agent in the Nordic countries: Seat24 and SRG Online to join forces.
Norvestor IV, L.P. (Norvestor) has agreed to acquire two of the most successful online travel agents in the Nordic countries, Seat24 Travel AB (Seat24) and SRG Online AB (SRG).
The combination of Seat24 and SRG will become the leading online travel agent in the Nordic countries offering air tickets, hotels and other travel related services through multiple brands, with an estimated gross sales exceeding 2,6 Billion SEK / 278 Million Euro in 2007. The market for online travel services is experiencing strong and sustained growth driven by increased travel activity and internet proficiency. Seat24 and SRG achieved a combined sales growth of close to 50% during the first 7 months of 2007, while July alone reached as high as 80% growth compared to last year.
Together with Ralph Axelson, the principal owner of Seat24, industry expert Martin F. Jørgensen and other management in the two companies, Norvestor has established the holding company European Travel Interactive AB (ETI). Ralph Axelson will become CEO of the new group and a large shareholder. ETI will have travel websites in 15 markets, operated from offices in 6 countries under 9 different brand names.
Ralph Axelson, CEO in ETI and Seat24 says; “I’ve had the great pleasure of running Seat24 the last 7 years, building up one of the most profitable online agents in the Nordic countries. Together with SRG online we are now taking our company to a new level, combining our mutual strengths, infrastructure and leading technology solutions to make European Travel Interactive a great success for us all. I´m looking forward to lead this new great company and together with owners, management and employees build a leading online travel company in Europe
Rolf Straume, Chairman ETI and Partner in Norvestor Equity AS says; “We have been following the industry for quite some time and see a lot of potential both with respect to product development and scale/consolidation within this relatively immature growth industry. We are excited to be able to work together with, in our view, the two most interesting players in the Nordics and a strong management team. We expect significant synergies and economies of scale from the combination of the Nordic cost leader Seat24, and the Nordic service offering leader Supersaver”.
Dan Ströborg, CEO and owner of SRG says; ”Norvestors proven track record vouches for future value creation and professional corporate governance. By acquiring SRG and Seat24 Norvestor sets the foundation for a clear market leadership in the online field. Both companies combined sales volume, recourses in software developing, cost efficiency, brand recognition and marketing skills, will form a powerful group. Further on I believe that the management forces from both companies together with a strong board will enable ETI to be the new star in the Nordic Travel Business. I’m very pleased after 18 years as the principal owner of SRG to leave the company in such good hands.”
________________________________________________________________________________________________
Code Reisaanbiedingen leidt tot nog meer misleiding in prijzen
S
chiphol, 06 juni 2007 / 11:04
Dit is een origineel persbericht. Door gaten in Code zijn all-in ticketprijzen nog steeds niet all-in Schiphol, juni 2007. Sinds 1 april van dit jaar is de Code Reisaanbiedingen van kracht. Deze houdt in dat er alleen nog geadverteerd mag worden met prijzen die inclusief alle bijkomende kosten zijn en dat er een redelijk aantal reizen beschikbaar moet zijn tegen de vermelde prijs. De Consumentenbond maakte al bekend dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in werkelijkheid de Code in twee maanden al meer dan honderd keer hebben overtreden. Een onderbelicht gevolg van de Code is dat gepubliceerde prijzen van vliegtickets alleen maar misleidender zijn geworden. 'De Code is eigenlijk een wolf in schaapskleren' aldus Marc Baars van Supersaver.nl. Gaten in Code Na de invoering van de code door betrouwbare brancheorganisaties als de ANVR, de Consumentenbond en twee ministeries heeft de consument het vertrouwen dat het nu wel goed zit en dat de gepubliceerde prijzen ook echt all-in zijn. Toch blijkt dat er gaten zitten in de Code, waardoor er vaak toch nog boekingskosten, customer service tax, reserveringskosten en/of dossierkosten bijkomen. Dit wordt vaak pas duidelijk op het moment dat er betaald moet worden. De Code staat dit toe, omdat de consument een keuze zou hebben in deze (variabele) kosten. Maar in werkelijkheid komen er altijd wel een paar tientjes bij. Het blijkt dus dat de consument nu eigenlijk nog meer op zijn hoede moet zijn dan voor de invoering van de Code! Consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond richten zich met name op de harde overtreders van de Code die volgens de oude manier adverteren. Op de website van de Consumentenbond staan de namen van deze organisaties. 'Supersaver.nl staat hier in ieder geval niet bij', aldus Marc Baars. 'Dat veel consumenten waardering hebben voor eerlijke ticketprijzen blijkt uit het feit dat wij binnen 1 jaar in de top 10 van vliegticket aanbieders terecht zijn gekomen'. Supersaver.nl toont wel all-in prijzen Supersaver.nl toont prijzen waarin alle kosten zijn opgenomen. Dus geen verrassingen aan het einde van de reservering. Alleen voor creditcard betalingen moet extra worden betaald, internet bankieren is gratis. Ook op andere gebieden behandelt Supersaver.nl de klant zo eerlijk mogelijk. De site biedt een overzicht van de laagst geboekte tarieven van vandaag. Dus niet de vanaf prijzen die al lang zijn uitverkocht, maar de nog beschikbare tarieven. Daarnaast biedt Supersaver.nl als enige een geld terug garantie, waarmee zonder opgaaf van reden de reis kan worden geannuleerd. Bovendien is Supersaver.nl in 40 van de gevallen de goedkoopste. Marc Baars: 'De situatie is na de Code dus eigenlijk verslechterd en de consument weet nog steeds niet waar hij aan toe is. Helaas zijn wij de enige die echt eerlijke prijzen tonen. Misschien komt het doordat de Code is afgedwongen door de minister en niet uit vrije wil is ontstaan. De reiswereld is wat dat betreft een geval apart, in de retailwereld is het ondenkbaar dat je bij de kassa van de supermarkt ineens meer moet betalen voor een pak melk'! ______________________________________________________________________